Röda bär

Visst är dom vackra där dom lyser i höstsolen dessa härligt röda bär.  Jag påstod först att detta var rönnbär men har efter påpekande från en som vet bättre, insett att mina kunskaper om vår flora är mycket bristfällig.  Nu har jag från Margareta Stål fått tipset att det kan vara förvildad eldtorn. Och med hennes kunskap om våra växter så är det säkert rätt.  Bilden är från den 21 nov. Medan jag stod och tog fotot  fick min fru syn på en kungsfiskare som satt straxt intill mig, men som tyvärr flög  sin väg  innan jag hann se den. Surt.

Rönnbär

7 reaktioner på ”Röda bär

  1. Bilden är jättefin, men, är du säker på att det är Rönnbär? Våra rönnar har helt annorlunda lövverk, mkt större blad.
    Kanske detta är en skånsk rönn.
    MVH
    kent

  2. Det bär mig emot men tyvärr måste jag ge dig rätt det är inte rönnbär. Har fått ändra bildtexten.
    Tack för påpekandet men hade varit ännu gladare om du kunde säga vad det vekligen är.

  3. Den här busken tillhör inte vår inhemska flora – eldtorn är en idé jag har men jag är inte säker.
    Den kan finnas förvildad där du bor.
    /Margareta

  4. Tack Margareta. Tycker det är förarligt att inte veta vad det är för växter man fotograferar och lägger in på sin blogg. Du skall veta att jag verkligen försöker artbestämma dom men jag lyckas långt ifrån alltid.

  5. Jag förstår problemet kring artbestämningen. Det kan vara riktigt frustrerande ibland. Själv tampas jag med insekterna på en del av mina bilder. Skulle det bli fel på bloggen på någon bildtext man lägger ut är det väl inte hela världen – man får hoppas att någon vänligt sinnad person som vet bättre hör av sig och korrigerar.
    – Din buske var intressant – på Google hittade jag det jag tror att det är – Eldtorn.
    / Margareta

Kommentera

