Aged – Photo

Hittade en funktion i Lightroom, som är det jag använder till mina bilder , vilken kallas ”Aged – Photo” där man  kan omvandla färgbilden till svartvit. Tycker att just den funktionen passar väldigt bra för den här typen av bilder i disig miljö, eftersom den ger en mjuk ton med en svag antydning till färg. Någon som håller med mig, eller hamnar detta under suspekta Photoshopändringar? Bilden kom till på eftermiddagen i  måndags den 7 december.     Klicka på bilden så blir den större.

Aged - Photo

6 reaktioner på ”Aged – Photo

  1. Bilden är fin och passar bra tycker jag! Även på min skärm ser den lite sepiafärgad ut. Tror du inte att det är det som funktionen Aged Photo gör? Gamla bilder är ju lite sepiafärgade.

  2. Lightrooms förvalda Sepia ger en svagt brunaktig ton och lägre kontrast. Denna behåller kontrasten och minskar färgmättnaden till nära noll. Om man klickar och förstorar bilden ser man de svaga färgnyanserna. Trevligt att det var fler som gillade effekten.

  3. Vilken fin landskapsbild du skapat och jag gillar den stämning du fått fram med sepiatonen.
    /Margareta

  4. Mycket snyggt, det går att göra i kameran också. Man sänker mättnaden och lägger på ett sepiafilter.
    Egentligen ingen skillnad mot att göra det i Lightroom tycker jag.

Kommentera

