Blåbandad flickslända

Nu när sländesäsongen kommit igång tog jag mig  tisdags kväll  till mina trollsländemarker och lyckades göra att antal bilder, varav detta är ett av alstren. För denna bilden har jag valt bländare 22 och fått mitt önskade skärpedjup men då fått nackdelen av en lite rörig bakgrund, vilket alltid är problemet med makrobilder. Vet inte om jag tycker att denna sländan är vacker eller ser grymm ut. Kanske både och. Klicka på bilden för att se den större

Blåbandad flickslända

2 reaktioner på ”Blåbandad flickslända

  1. Insekten ser skräckinjagande ut med dess stora ögon.
    Vingarna är otroligt fint uppbyggda.
    Du har lyckats mycket bra.

  2. Alltid svårt med makro och skärpedjupet. Om inte hela föremålet ligger i samma skärpeplan hamnar man snabbt i dilemmat att en del av det blir oskarpt eller motsatt att bakgrunden blir rörig. Man måste nog välja vilken typ av bild man vill ha, ett skarpt artporträtt eller en bild där man retar betraktarens sinnen med någon utvald del t.ex. ögonen skarpa och resten får mer anas.

    /Anna

Kommentera

