Symmetri

Har suttit och studerat den här sländans vingmöster förstorat och i detalj för att se om de båda sidorna skiljer sig åt, men inte lyckats hitta den minsta variation. Varenda litet enhet i uppbyggnaden är helt identisk på motsvarande sida. Skall försöka hitta ett antal sländor av samma art för att se om samtliga har exakt samma mönster.

En reaktion på ”Symmetri

  1. Hej James, och tack för kommentar på naturbilden!

    Jag tror att du kommer att finna identisk likhet i arten (fyrfläckig trollslända Libellula quadrimaculata) Alla vingfält är till och med numrerade och benämnda – och artstypiska. Vissa sländor skiljer man till och med åt genom skillnader i vingmönstrena. Detta åtminstone om inte jag misstar mig helt – så icke-entomolog jag är. Gick en sländkurs i Hörjel ett par somrar sedan, och lärde mig tillräckligt för att kunna i efterhand rapportera en relativt sällsynt citronfläckig kärrtrollslända jag ovetande fotograferat på landet ett par år innan…

    🙂 Lasse

Kommentera

